Goredom breathes

søndag 11 november 2007

Over en pils eller to

Filed under: Kultur,Livsbetraktning,Politikk — Goredom @ 04:10

– Svin!
– Huh?
– Ja, jeg sa svin. Du er et svin.
– Huh?
– Hører du dårlig mann?
Saeed ser på meg med de irriterende uskyldig brune øynene sine, samtidig som han tar en slurk av den pilsen jeg nettopp kjøpte til ham.
– Hva mener du med å kalle meg svin?
Undrer jeg.
– Svin? Det er jo det du er. Du grynter som et, du lever som et. Svin.
– Jammen? Hva faen har jeg gjort deg mann? Svin er jo et skjellsord!
– Javel. Fra når ble du så føkking politisk korrekt, mann? Svin er hva du ser ut som, du har en svinaktig adferd. Dermed er vel Svin et helt greit ord å bruke om deg, og alle andre som er som deg.
– Ikke faen. Skal du liksom kalle alle Nordmenn Svin fra nå av?
– Tja. Hva er galt med det egentlig? Det er jo bare en generell betegnelse, ingenting å bli fornærmet av? Ikke at det er så inn i gamperæva viktig å kalle dere for Svin altså, men det er jo mye lettere enn å si det evinnelige «nordmann» hele tiden? Tunga mi slår jo krøll på seg, og jeg er nødt til å forholde meg til hvor du kommer fra og slikt, og det er jo mye vanskeligere enn det helt enkle uttrykket «svin».
– Aha. Du sammenlikner det med å bli kalt Neger hele tiden. Er det ikke greit at Fyhn og gutta har definert deg da? Du snakker som en, og adferden din er jo helt klart neger. Du ser til og med ut som en. Neger.
– Hah. Det er da faen så greit. Svin og Neger. Du vasker gulv som et svin, jeg vasker gulv som en Neger. Når du gjør det, er det et svin som gjør Negerarbeid. Jeg gjør svinarbeid, du gjør Negerarbeid.
– Hva faen? Kaller du denne jobben for svineri?
– Jepp. Er det ikke egentlig bedre å slappe av oppå en gulvfeiemaskin enn å stresse rundt i svineri slik du gjør?
– Hm. Den har jeg faktisk ikke tenkt over før.
– Nei, men det har tydeligvis Fyhn og gutta gjort. Ikke rart de kler seg i hvite hetteskjortler, så mye svineri de tråkker rundt i. De tenger jo en skikkelig turboneger til å rydde opp i svineriet sitt til tider.
Saeed ser igjen på meg med de brune øynene sine. Mannen har levd blandt oss svina i snart tretti år. Han begynner å bli gammel sammen oss. Hårene gråner. Rynkene begynner å komme frem. Fremdeles er han bare en Neger. Han Negeren, som vi alle sier om ham. Hvordan føles det tro? Samme hvor mye han forsøker å kalle meg Svin, så er jeg dog et svin sammen 90% av de som lever rundt meg. Negre er i fåtall. Samme hvor mye Saeed forsøker, så vil han alltid være en Neger, og vil aldri klare å bli en av oss svina. Heldigvis. Tenk om han skulle begynne å kalle andre for Svin, om de var i mindretall?
– Men Saeed, Svin er et ord som har et historisk, belastende preg. Det er stigmatiserende og kan oppleves diskriminerende for dem som blir kalt det. Derfor bør ingen negre, som det mindretallet de er, bruke ordet, Er det virkelig noen vits i å provosere oss som tross alt er flertallet i dette landet?
– Er det at dere er et flertall virkelig et argument? Kjennes virkelig uttrykket Svin så provoserende? Det er jo ikke ondt ment!
Saeed ser igjen på meg med de irriterende uskyldige brune øynene sine.
– Jammen faen mann. Du har jo levd her så lenge at du vet vi ikke er Svin vel?
– Næsj. Dere eter jo som svin. Dere forbruker som svin. Dere drikker som svin, og blir svinaktig aggressive i fylla. Og da oppfører dere dere virkelig som svin.Svin har vært brukt i alle herrens år av oss som ikke er det. Det er først nå når vi begynner å bruke det åpent at dere sier dere opplever dette ordet som belastende. Dere må imidlertid akseptere at dette er vanlig å bruke blandt oss andre som ikke er det.
– Men hallo mann. Du kan da ikke gå rundt og kalle alle og enhver du treffer for Svin. Jeg kjenner veldig mange som blir fornærmet av det, Du riskerer å bli utsatt for vold av det.
– Huh? Så det at jeg kaller dere for svin skulle være en unnskyldning og aksept for å bruke vold mot meg, mens det ikke er det når jeg blir kalt Neger?
– Jepp, Saeed, sånn er det. Du må finne deg i at du er i mindretall. Selv om vi er i mindretall i et gloalt perspektiv så er vi i flertall her. Og det er her som teller. Hva som skjer utenfor disse grensene driter vi i.
– Mm. Jeg gleder meg nesten til at dette området av kloden blir ubeboelig. Sør for dette kaller vi dere svin, vi kan nesten ikke vente til dere flykter herfra en gang i fremtiden.
– Kos deg med den tanken du, Saeed. Kan vi i mellomtiden være enige i at jeg ikke kaller deg Neger, og du ikke kaller meg Svin?
– Klart, kompis. La meg sponse en pils på deg, Goredom.

Det ble en fin lørdagskveld likevel.

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

